Path arrow Utforsk museet Path arrow Arrangementer Path arrow FRI KUNST 2020

FRI KUNST 2020

FRI KUNST - en feiring av kunstnerisk ytringsfrihet 2.- 8. mars 2020

FRI KUNST er et nettverk av kunstnere, kunst- og kulturinstitusjoner og -organisasjoner.

Vi står sammen for å bidra til at kunstnere og kunstinstitusjoner – i alle land – skal kunne skape og utøve sin kunst fritt, uten trusler og forfølgelse. Dette er en grunnleggende rettighet og forutsetning for et fritt og demokratisk samfunn.

 

Den kunstneriske friheten er stadig mer utsatt og truet i verden. Vi kan ikke akseptere at kunstnere og kunstinstitusjoner settes under press av politikere som er uenig i budskapet, virkemidlene eller formen på kunsten. Politiske myndigheter skal ikke overstyre uavhengige, kunstfaglige beslutninger.

 

Vårt mål er:

- å handle aktivt og solidarisk når kunstnere utsettes for sensur, forfølgelse og trakassering,

- å bidra til økt oppmerksomhet og bevissthet i samfunnet om å ivareta den kunstneriske ytringsfriheten,

- å bevare kunstens autonomi - gjennom forsvar av «armlengdes avstand»-prinsippet i kunst- og kulturforvaltningen.

 

For å sette fokus på initiativet vil Preus museum i løpet av uka publisere ett bilde fra sin samling hver dag på Facebook og Instagram og her på denne siden. 

 

Mandag 2. mars

© Fin Serck-Hanssen (f. 1958) Fra serien «Blå menn», 1985. Tilhører Preus museums samling

Fin Serck-Hansens fotografi fra serien "Blå menn" symboliserer fotografiets reise fra en marginalisert posisjon til å bli en integrert del av den offentlige kunstscenen. Mannen i lær var et av flere bilder som første gang ble vist på Café de Stijl i 1985 og året etter på UFFA-huset i Trondheim. I 1989 ble serien inkludert i utstillingen Z&Z som markerte Forbundet Frie Fotografers 15-årsjubileum på Wangs Kunsthandel.

 

Tirsdag 3. mars

 

Lewis Hine (1874-1940) Jennie Williams sammen med barn og voksne som plukker tranebær, New Jersey. USA, september 1910. Tilhører Preus museums samling

Lewis Hine jobbet bl.a. for National Child Labour Committee i USA. Prosjektet var å vise barnearbeid for å få gjennom en lov som begrenset dette og fikk barn inn i skolen. Loven kom i 1916.
På dette bildet har Hine skrevet: «Jennie Williams, 1529 Titten St., Philadelphia. 5 years old. First summer. Theodore Budd's Bog, at Turkeytown, near Pemberton, N.J. This is fourth week of school in Philadelphia and people will stay here two weeks more. E.F. Brown. Location: Pemberton, New Jersey.» 

 

Onsdag 4. mars

 

Lazlo Moholy-Nagy (1895-1946) Leda og svanen, 1926. Tilhører Preus museums samling

Lazlo Moholy-Nagy var maler, fotograf og professor ved Bauhaus skolen i Tyskland. Han var opptatt av å kombinere kunst og teknologi. Han står bak begrepet «Neues Sehen» (New Vision) som omhandler troen på at et kamera kunne formidle omverdenen på en helt annen måte enn det menneskelige øye kunne. Som jøde måtte han forlate Tyskland i 1934.

Etter å ha jobbet i Nederland et år flyttet han til England, for så i 1937 å flytte til Chicago og New Bauhaus skolen som direktør. I 1937 ble noen av hans bilder vist på nazistenes store utstilling «Degenert kunst» i München.

 

Torsdag 5. mars

 

Berg & Høeg: Marie og broren, cross dressing, 1895-1903. Tilhører Preus museums samling

Marie Høeg (1866-1949) var sentral kvinnesakskvinne omkring 1900. Hun var fotograf og levde stort sett av å fotografere portrett eller landskap til postkort. Privat fotograferte hun og partneren Bolette Berg, sammen med venner, seg selv i forskjellige forkledninger. I dette fotografiet av Marie og broren Petter har de tatt hverandres kjønn, hun som mann og han som kvinne. Bildet var ikke beregnet på offentligheten, men var opprinnelig små glassnegativer funnet etter deres død.

 

Fredag 6. mars

 

©Lill-Ann Chepstow-Lusty (f. 1960) Fra «Kroppens sug. Hjertets savn», 1980-1985. Tilhører Preus museums samling

Lill-Ann Chepstow- Lusty er en av de norske kunstnerne som konsekvens har tatt opp temaer som handler om menneskets frihet til å være seg selv og å være stolt av det. Både utseendet og seksuell legning er her viktige tema som angår oss alle. Bildet av «den lille havfruen» var et av bildene i boken Kroppens sug. Hjertets savn. Som kom ut i 1985.

 

Lørdag 7. mars

Ellen Auerbach (1906-2004) Ringl med brille, 1929. Tilhører Preus museums samling

Ellen Auerbach og Grete Stern (1904-1999) samarbeidet om reklamefotografi og design under navnet ringl + pit i Berlin fra 1930-33. Da Nazistene kom til makten flyktet var det ikke plass for jøder. Stern dro til England og Auerbach reiste til Palestina, men ble der bare kort tid. Stern og Auerbach jobbet en kort tid sammen frem til Stern reiste til Argentina med sin mann, Horacio Coppola, i 1936. Hun ble boende i Buenos Aires til sin død. Auerbach derimot fikk ikke opphold i England og immigrerte med sin mann Walter Auerbach til USA i 1937. Hun fortsatte sin karriere der til sin død.

 

Søndag 8. mars

 

©Tanya Habjouqa (f. 1975) Fra serien «Occupied Pleasures». Tilhører Preus museums samling

Mer enn 4 millioner palestinere lever på Vestbredden, Gaza og Øst-Jerusalem hvor den politiske situasjonen konstant påvirker hverdagen. Folks bevegelser er innskrenket og trusselen om vold er hele tiden overhengende.

Tanya Habjouqa bidro til å starte Rawiya, det første kvinnelige fotokollektivet i Midtøsten. Hun er også medlem av NOOR, en stiftelse og et kollektiv av forfattere, journalister, fotografer, kunstnere og filmskapere som dokumenterer verden av idag. Serien Occupied Pleasures fikk World Press Photo prisen i 2014. Hun underviser ‘Narrative/ National Identity in Photography’ ved Al Quds Bard Universitet i Jerusalem.

 

 

Les mer om FRI KUNST 2020