Sakte fotografi

Richard Neuhauss og Hans Lehmanns bilder fra Preus museums samling

Sakte fotografi

Richard Gustav Neuhauss (1855-1915). "Hage i Grosslichterfelde. Bootstr.17" [original tittel]. Lippmann process aka interferensielt fargefotografi. Objektstørrelse: 120 mm x 89 mm. Glassplate med kileprisme i 10 graders vinkel. 1901. Albert Naraths samling. Preus museum. (foto: Ana Gonçalves/Preus museum)

Fra 28.08.21
Til 30.01.22

Utstillingen Sakte fargefotografi utforsker den fascinerende vitenskapen, kunsten og estetikken til to av Det tyske keiserrikes mest ambisiøse fargebildefotografer rundt 1900: legen og antropologen Richard Neuhauss (1855–1915) og fysikeren Hans Lehmann (1875–1917).

Duoen brukte en fargeteknikk de kalte for «interferensielt fotografi», som den fransk-luxembourgske fysikeren Gabriel Lippmann (1845–1921) først presenterte på vitenskapsakademiet i Paris i 1891. Selv om Lippmann vant Nobelprisen i fysikk i 1908, dabbet etter hvert interessen i arbeidet hans av. Denne utstillingen på Preus museum er den første som markerer hundreåret for dødsfallet hans ved å se nærmere på Lippmanns mottagelse utenfor Frankrike.

Richard Gustav Neuhauss (1855-1915). Nærbilde av tekstil I [ingen original tittel]. Lippmann prosess aka interferensielt fargefotografi. Størrelse på objektet: 119 mm x 90 mm. Glassplate med kileprisme i 10 graders vinkel. Udatert. Albert Naraths samling. Preus Museum. (foto: Jens Gold/Preus Museum)

For hundre år siden kunne besøkende se interferensielle bilder på museumsutstillinger som denne. I samtiden ble bildene gjerne sammenlignet med diamanter og juveler takket være sin skjønnhet, bruk av transparente glass (fremfor papir) og høye vanskelighetsgrad, da fremstillingen krevde avanserte laboratorieferdigheter og grundig fysikk- og kjemikunnskap. Også i dag er det å nyte Neuhauss og Lehmanns «juveler» en helt enestående opplevelse. Fotografiene lar deg se akkurat hvor sakte et bilde kan være: De intense fargene deres kommer bare til syne fra visse synsvinkler, hvor flyktige nyanser dukker opp og forsvinner i en brøkdel av et sekund. Av og til blir glasset en refleks som bare viser tilskuerens eget speilbilde. I hele verden finnes nå færre enn 500 slike interferensielle fotografier.

Hans Lehmann (1875 – 1917). Stilleben. [ingen original tittel]. Lippmann prosess aka interferensielt fargefotografi. 120 mm x 89 mm. Glassplate med kileprisme i 10 graders vinkel. 1908. Albert Naraths samling. Preus Museum. (foto: Ana Gonçalves/Preus Museum).

Museets grunnlegger, fargefotoentusiasten Leif Preus (1928–2013), plukket selv ut disse sjeldenhetene og donerte dem til sin kjære hjemby Horten sammen med hele samlingen til Albert Narath, som bildene opprinnelig tilhørte. Ved å la seg inspirere av Leif Preus sin fascinasjon for farge, teknologi og vitenskap inviterer Sakte fargefotografi-utstillingen oss også til å reflektere over hvordan interferensielt fotografi er blitt utelukket fra mediets alminnelige historie.

Gjestekurator: Dr. Hanin Hannouch (Post-Doc, Ethnologisches Museum, Berlin State Museums (Prussian Cultural Heritage Foundation)/ Max-Planck Kunsthistorisches Institut in Florenz)

Jens Gold, M.A
konservator for fotografi og tekniske objekter
Preus Museum

Richard Gustav Neuhauss (1855-1915). Textile close-up I [no original title]. Lippmann process aka interferential color photography. Object size: 119 mm x 90 mm, size with image mounted on this plate 68 mm x 81 mm. Glass plate with wedge prism at 10 degree angle. Undated. Albert Narath Collection. Preus Museum.

(Photo: Ana Gonçalves/Preus Museum).

NMFF.002799.010.03 sidelys

Richard Gustav Neuhauss (1855-1915). Textile close-up II [no original title]. Lippmann process aka interferential color photography. Object size: 84 mm x 68 mm. Glass plate with wedge prism at 10 degree angle. Undated. Albert Narath Collection. Preus Museum.

(Photo: Ana Gonçalves/Preus Museum).

NMFF.002799.010.04 Sidelys
Hans Lehmann (1875 – 1917). Stilleben [ingen original tittel]. Lippmann prosess aka interferensielt fargefotografi. 120 mm x 89 mm. Glassplate med kileprisme i 10 graders vinkel. 1908. Albert Naraths samling. Preus Museum. (foto: Ana Gonçalves/Preus Museum) 
Richard Gustav Neuhauss (1855-1915). Textile close-up II [no original title]. Lippmann process aka interferential color photography. Object size: 84 mm x 68 mm. Glass plate with wedge prism at 10 degree angle. Undated. Albert Narath Collection. Preus Museum. (photo: Ana Gonçalves/Preus Museum).
Richard Gustav Neuhauss (1855-1915). Textile close-up I [no original title]. Lippmann process aka interferential color photography. Object size: 119 mm x 90 mm, size with image mounted on this plate 68 mm x 81 mm. Glass plate with wedge prism at 10 degree angle. Undated. Albert Narath Collection. Preus Museum.(Photo: Ana Gonçalves/Preus Museum).