Karoline Hjorth og Riitta Ikonen

EYES AS BIG AS PLATES av den norsk-finske kunstnerduoen Karoline Hjorth (f. 1980, Oslo) og Riitta Ikonen (f. 1981, Kouvola) tematiserer menneskets forhold til sine omgivelser gjennom fotografi, skulpturelle kostymer og tekst.

• En kvinne står midt i en skog. Hun er delvis kledd i en drakt av mose. Hun ser rett på oss. Fotografi.
    © Karoline Hjorth & Riitta Ikonen, fra serien Eyes as Big as Plates, 2022. Preus museums samling.

Det som startet som en undersøkelse av skandinavisk naturforståelse, personifiseringer av naturen og folkloristiske forklaringer på naturfenomener, har i løpet av et drøyt tiår utviklet seg til en global undersøkelse av menneskets tilhørighet i naturen. I sitt trettende produksjonsår teller serien nærmere 140 portretter av folk, flora, fauna og funga over fem kontinenter.

• 1/1
    A day on location with artists Karoline Hjorth and Riitta Ikonen, with philosopher Arne Johan Vetlesen, their collaborator of the day in Vestskauen, Sande on 14 February 2023. Preus Museum comissioned a work from the artists for the exhibition FROM NATURE at Preus Museum. Conversation on location with the artists and Tinna Ludviksdottir/Preus Museum. Filming and editing by Tinna Ludviksdottir/Preus Museum 2023
Museum24:Portal - 2024.04.15