Uke 45 - 2015

Stjernefotograf

Ralph Bartholomew, Reklamebilde for Texaco, 1957. Tilhører Preus museums samling.

Stjernefotograf

Bartholomew (1907 - 1985) var en av dem som forstod fotografiets kraft, og hvordan bilder kunne brukes til å selge produkter. Han var ikke opptatt av stiliserte stilleben, men endret fokus fra produktene til menneskene som brukte dem. I denne reklamen for Texaco gjennomfører en uniformert bensinstasjonansatt en rutinesjekk av en 1957-modell Dodge Coronet med den synlig fornøyde sjåføren sittende komfortabelt bak rattet.  

Fotografiet ble til ved å bruke strobeblits, en teknikk som ble utviklet på 30-tallet av Harold Edgerton, professor ved MIT. Teknikken kombinerer raske eksponeringer med skarpt lys for å fryse bevegelse. På bildet av Texacomannen har fotografen brukt teknikken til å fange en mengde eksponeringer på et enkelt stykke film.  

Servicemannen er ulastelig antrukket i ren uniform og skinnende sko og er tydelig oppmerksom på bilens detaljer og behov. Slik blir han et bilde på trygghet og sjelefred, noe som kan appellere til bileiere. Som en Texaco-jingle fra 60-tallet så treffende sier: You can trust your car to the man who wears the star.