Uke 12 - 2016

Ikke så super

Super Kodak Six-20, 1938 (foto: Andreas Harvik/Preus museum). Tilhører Preus museums samling.

Ikke så super

Ofte er man opptatt av ikonene, de som står igjen som spesielle, banebrytende og som endrer historiens gang. Men det er klart det finnes mange blindspor i historien, så også i fotohistorien.

Super Kodak Six-20 er et eksempel på et kamera som verken solgte særlig bra, eller ble kjent som et funksjonelt kamera, på tross av at det ble designet og produsert av tidenes største produsent av masseproduserte kameraer.

 

Den avanserte teknologien og designen gjorde at prisen for kameraet var eksepsjonelt høy, det kostet 225 dollar i 1938. Det var mer enn et Leica på samme tid, og noe sånt som 30 000 norske kroner i dag. I den forbindelse kan man også huske på at man har en langt større del av inntekten til å bruke på slike «luksusvarer» i dag enn på 30-tallet. Når man da får et kamera som mest sannsynlig må sendes tilbake til en overhaling på Kodakfabrikken – de ansatte der kalte kameraet for «boomerangen» siden det stadig ble sendt i retur – lå ikke veien åpen for en salgssuksess.

 

«Musling-designen» henspiller på hvordan en musling åpner seg (og kanskje blotter en perle?). Kameraet ble laget fram til 1944. Man regner med at det bare ble produsert 719 av Six-20. Førti år senere hadde Kodak Instamatic solgt over 60 millioner eksemplarer. Super Kodak Six-20 er dermed en sjelden skatt i dag, på tross av (eller heller på grunn av) sin labre popularitet i sitt tidligere liv.