Uke 42 - 2020

Håndholdt

© Verena Winkelmann, Fathers, 2014

Håndholdt

I prosjektet Fathers utforsker Verena Winkelmann forholdet mellom far og barn under pappapermisjonen. Over en periode på fem år fotograferte hun 73 fedre og deres barn. Winkelmann ønsket å gå åpent inn i prosjektet og stilte enkle spørsmål som f.eks.: holder far barnet annerledes enn mor? I dette ene bildet fra serien ser vi hender som møtes ved et av hverdagens viktige gjøremål; måltidet. Kan et enkelt bilde fra serien gi oss noen svar på det fotografen ønsker å undersøke?

Farens hender med tydelige mørke hår på armen og klokken kan gi oss en fornemmelse av maskulinitet, en maskulinitet som også rommer den sarte lille barnehånden og rosa skjeen på vei inn i barnets munn. Far og barns hender er nå fanget i et todimensjonalt format og betrakteren gis mulighet til å forestille seg det som skjer utenfor rammen i rommet; barnet som kanskje åpner munnen for å få mat eller farens ansikt vi skimter i bildets venstre kant. Bildet kan også gi oss tanker om hva skjer før og etter dette bildet er tatt. Sitter faren rolig og mater barnet, eller er det mer en hyppig føring av barnemat til barnets munn? Hvilke lyder akkompagnerer bildet? Hva har de gjort tidligere på dagen før dette bildet ble tatt?

Serien Fathers kan bidra til å utvide våre egne fortellinger og forestillinger av far, pappa og relasjonen til barn, men gir oss ingen entydige svar. Dette og flere andre portretter fra 2000-tallet kan du fra og med 24. oktober se på Preus museums utstilling Portrett av vår tid.