Uke 40 - 2021

Fargefest

Hans Lehmann (1875 – 1917). Stilleben [ingen original tittel], 1908. Lippmann prosess aka interferensielt fargefotografi. 120 mm x 89 mm. Albert Naraths samling/Preus museum. (foto: Ana Gonçalves/Preus Museum).

Fargefest

Farger påvirker oss, bare tenk på hvor vakkert det er når naturen kler seg i høstfarger, eller hvor grønne de første bjørkeskuddene er etter en lang grå vinter. Eller når sola skinner på vingene til en sommerfugl. Da de første fotografiene ble presentert for verden i 1839, var det mange som var skuffet over at nettopp fargene manglet i bildene som ellers lignet veldig på den verdenen de var vant til å se. Farger i fotografi er nemlig en mye mer komplisert sak enn sort-hvitt.
En fransk-luxembourgsk fysiker ved navn Gabriel Lippmann utviklet en metode som tar opp interferensmønster mellom lysbølger, på samme måte som naturen skaper farge på perlemor, vingen til en sommerfugl eller i overflaten på en såpeboble. Teknologien gir kanskje det mest korrekte fargebildet som er mulig å lage fotografisk. Ulempene er at bildene ikke kan mangfoldiggjøres, og at man er avhengig av et prisme eller speil for å se bildene.

Så selv om Lippmann fikk Nobelprisen i fysikk i 1908 for oppfinnelsen, fikk den ikke noen stor spredning, og det finnes bare 500 eksemplarer igjen i verden. På Preus museum kan du fram til slutten av januar se rundt tolv av dem utstilt, og vi lover at disse juvelene av noen gjenstander lønner det seg å se i virkeligheten.