Uke 36 - 2021

Det enkle er ofte det første

The Kodak, Eastman Kodak rullfilmkamera, 1888. Tilhører Preus museums samling

Det enkle er ofte det første

En variant av en kjent matkjedes slagord om enkelthetens fortreffelighet, kunne lett vært noe Eastman Kodak Company kunne rullet ut som deres eget i markedsføringen på slutten av 1800-tallet. Selskapet, grunnlagt av George Eastman (1854-1932), ble etter hvert giganter på kamera og film. Målsetningen til selskapet var å gjøre fotograferingen enklere og mer populært, blant annet ved å introdusere kameraer som var lette å håndtere. Et av slagordene som selskapet brukte, var: «you push the button, we do the rest». Det spilte på kundenes mulighet til å knipse, mens selskapet fremkalte film og leverte kameraet med ny film og de ferdige bildene tilbake til kunden.

Det hele startet med et kamera som ble patentert den 4.september 1888, som skulle gjøre det mulig for folk uten teknisk kompetanse å ta bilder og skape minner for livet. Kameraet hadde ingen muligheter for innstilling, og heller ingen søker å se gjennom for å sjekke motivet, kun en vinkel risset inn på oversiden av kameraet som indikerte retningen. Bildene som ble produsert av disse kameraene var runde, lik linsens utsnitt, og et trill rundt bilde skjuler skjeve horisonter og gjorde det til en takknemlig oppgave for amatører å fange verden i et bilde. Dette kameraet fra 1888 for rullfilm tilhører Preus museums samling og vises i utstillingen «En fotohistorie». Det minner oss om at tilgjengeliggjøring, enkelthet, og ønske om å dokumentere eget liv ikke er nye fenomener i en digital verden.