Uke 32 - 2020

Barneparaden

Elisabeth Meyer, Barneparaden, 1955. Tilhører Preus museums samling.  

Barneparaden

Den tyske litteraturkritikeren og filosofen Walter Benjamin(1892-1940) sa at fotografiet har en aura ved seg; «hva er aura egentlig, et selsomt spinn av rom og tid: den enestående fremtoning av noe fjernt, hvor nært det enn er». Som flere andre fotografier så kan også dette bildet vise til spenningen mellom det fjerne og utilnærmelige i tiden, men samtidig gi en følelse av nærvær ved at vi kan se på et fotografi her og nå, enten i en avis, på en nettside eller ved å holde det fysisk i hånden.  

 

Vi kan også tenke oss et blikk inn i bildet og objektene vi ser på blir et du. For selv om det er mye å se i bildet; vi kan studere guttens flotte klær. Vi kan la oss fascinere av den forseggjorte figuren laget blant annet av tre og kanskje noe stoff. Vi kan studere menneskene i bakgrunnen og få en opplevelse av et folkerikt område eller fest. Kanskje ville bildet vært fargesprakende i farger? Eller vi kan bite oss merke i den nydelige og morsomme formen til skyggen under eselet og gutten. Likevel vil kanskje noen spørre seg: Hvem er gutten? Til forskjell fra malerier fra en svunnen tid, hvor vi etter hvert kanskje glemmer hvem som er på bildet, så er det ofte slik at i møte med fotografier så blir vi opptatt av hvem vi ser, for vi vet at det er noen vi ser på. 

 

Bildet er tatt av fotografen Johanna Elisabeth Meyer (1899-1968), som var en fotojournalist fra Tønsberg og som skrev artikler for ulike magasiner. Hun foretok flere reiser iblant annet til Persia, Canada, India og i Mexico hvor dette bildet er tatt. Bildet har fått påskriften barneparaden og Meyer har nok dokumentert hendelsen for ivrige lesere av tidsskrifter som URD, eller Magasinet for alle. 

Flere Ukens bilde