Mørkeromskurs

Negativt og positivt bilde av en skoleklasse utenfor Preus museum, tatt ved hjelp av et malingsbokskamera!

Velkommen til mørkeromskurs for Melsom VGS!

Vi skal møtes tre tirsdager i november og desember kl 9-14 på Preus museum. Her får du oversikt over hva kurset inneholder.

 

 Hva skjer?

Dag 1

22.11

Pinholefotografering.

Omvisning.

Kontaktkopiering av papirnegativer

Opplæring analoge kamera.

Vi starter med å fotografere med pinholekamera, formet som en malingsboks (dette foregår ute). Fremkalling av papirnegativer i mørkerommet. Omvisning, lunsj. Kontaktkopiere papirnegativene.

Opplæring og gjennomgang av analoge kameraer. Starte fotografering ute.

Hjemmelekse: fotografere med analogt kamera til neste gang.

Dag 2

29.11

Fremkalling av filmer.

Omvisning.

Kontaktkopi negativer.

Gjennomgår spoling av film, gangen i filmfremkalling. Utfører dette i praksis. Fremkalte filmer henges til tørk. Lunsj og omvisning, deretter setter vi negativene i en negativmappe og lager en kontaktkopi av alle negativene.  

Dag 3

6.12

Kopiering av egne negativer

Vi starter jobben med å kopiere fra egenproduserte negativer! Studerer kontaktkopiene og velger hvilke negativer vi skal forstørre. Opplæring i arbeid med forstørrere.

 

Vi skal i løpet av kurset stort sett være i «Det hvite hus» som er et gult murhus på venstre hånd når dere kommer innenfor muren.
Dette er også arbeidsplass for flere ved museet, det er derfor viktig at vi holder støynivået nede så vi ikke forstyrrer de andre som jobber der.

 

For det meste vil vi oppholde oss i mørkerommet. Det er et rom på 20 m2 som dere kommer inn i ved hjelp av en sluse – dette for at man skal kunne gå inn og ut av rommet uten å slippe inn hvitt lys. Når vi skal jobbe med fotokjemisk papir skrur vi av det hvite lyset og jobber med rødt lys. Det er åtte mørkeromsplasser og dere skal jobbe sammen to og to. Det blir ganske trangt og tett luft, så det er viktig at dere jobber konsentrert og hører etter når dere får beskjeder. Og det er viktig med luftepauser underveis.

Fra mørkerommet (foto: Andreas Harvik/Preus museum)

  

 

Kursdag 1

  • Pinholefotografering

Vi starter med den aller enkleste analoge fotograferingen, nemlig pinholefotografering eller hullkamerafotografering. Vi fotograferer ved hjelp av en malingsboks med et bittelite hull i. Vi bruker lysfølsomt papir, det vil si et fotokjemisk papir som blir mørkt der det kommer lys til. Bildet vi får inne i boksen blir negativt – sola blir svart og skyggene hvite. Vi fremkaller negativene i mørkerommet, da skal de ut av boksen og gjennom tre kjemibad (det samme gjelder alt fotopapir vi jobber med):

Fremkaller (2 min) → Stoppbad (10 sek) → Fiks (2 min) → Skyllevann (2 min) → Dra av vann med nal og heng til tørk

Disse negativene skal vi kontaktkopiere etter lunsj, når har tørket.

Negativt og positivt pinholebilde

Først får man et negativt bilde (til venstre). Når negativet er tørt, kan man kontaktkopiere det, da får man en positiv kopi (høyre)

Vis utvidet bildetekst

Bildet er et dobbelt selvportrett tatt med en malingsboks av Vilde Østerholt Willeke og Maria Enger på Barnas fotodag i 2012.

 

  • Omvisning/lunsj

Vi ser utstillingen En fotohistorie. Dere får også gå inn i Camera obscura, som er som et stort hullkamera man kan gå inn i.
Halvtimes lunsjpause i kafeen. Her er det mulig å spise matpakke eller kjøpe nudler/rett i koppen-suppe, kake, brus, kaffe og te.

 

  • Kontaktkopiering av papirnegativene.

Papirnegativet legges ansikt mot ansikt med et nytt fotopapir, og gjennomlyses ved hjelp av forstørrerapparatene i mørkerommet. Dette foregår i rødt lys. Deretter gjennomgår papiret samme baderutine som negativet:
Fremkaller (2 min) → Stoppbad (10 sek) → Fiks (2 min) → Skyllevann (2 min) → Dra av vann med nal og heng til tørk

Det jobbes i mørkerommet (foto: Andreas Harvik/Preus museum)

 

  • Utdeling av analoge kameraer.

Dere får utdelt analoge kameraer som dere skal fotografere med fram til kursdag 2. Dere skal jobbe sammen to og to på hvert kamera, og skal ta 12 bilder hver – til sammen 24 bilder pr kamera. Har du eget analogt kamera, kan du bruke det i stedet.

 

Vi går gjennom hvordan kameraene virker. De har bare manuelle innstillinger, så her må det tenkes! Nederst på denne siden finner du info om kameraets innstillinger. I kameraveska skal det også ligge en engelsk bruksanvisning. En stor (og spennende) utfordring er at du ikke får sett bildene med en gang som du er vant til på digitale kameraer. Bildene ligger lagret på en film, og dukker ikke fram før vi får fremkalt den i stummende mørke (kursdag 2). Deretter må de kopieres over på papir for at du skal få se det ferdige resultatet (kursdag 2/3).

 

Fram til kursdag 2 skal du fotografere med kameraet slik at du har tatt 12 bilder (24 pr kamera) når dere er tilbake. Husk at det er disse bildene du skal jobbe med videre.

 

Kursdag 2:

  • Fremkalling av filmer.

Dette tar gjerne litt tid og er ganske spennende: blir filmen ødelagt, er det ingen vei tilbake. Vi hjelper dere gjennom prosessen!

Filmene henges til tørk slik at de er klare til kopiering etter lunsj.
Det er bare ett par som kan tre i filmen i stummende mørke av gangen, resten av gruppa ser film i klasserommet eller øver på spoling.

Elever studerer mappen med negativer (foto: Andreas Harvik/Preus museum)

 

 

  • Kontaktkopi

Klippe de tørre negativene fra hverandre, sette i mappe. Deretter skal vi lage en kontaktkopi - alle negativene blir kopiert over på ett stort papir, slik at du har hele filmet samlet som positiver.

 

Ivar Øiesvold (1919-1978), kontaktkopi av et moteoppdrag fotografen har hatt på 1950/60-tallet. På kontaktarket kan man se hvordan fotografen har markert hvilke bilder som skal brukes, og beskjæring.

Tilhører Preus museums samling.

 

Kursdag 3:

 

  • Ferdig resultat

Endelig skal du få kopiere bilder fra dine egne negativer, det er kjempespennende å se det ferdige resultatet! Kontaktarket studeres nøye for å vurdere hvilke negativer dere vil forstørre og hvordan de skal beskjæres. Vi jobber en del med å få riktig eksponering og riktig kontrast. Vi skal jobbe med forstørrelse, som er en kopieringsmetode der det negative bildet projiseres ned på en lysømfintlig papiroverflate.

 

Vi bruker forstørrere for å lage kopier av negativene våre (foto: Ingri Østerholt/Preus museum)

 

Analog fotografering - hjemmelekse

I hjemmelekse til dag 2 skal du fotografere med det analoge kameraet du har fått utdelt. Les mer ved å trykke på lenken.

 

Under ser du en liten film om kurset laget av elever ved medier og kommunikasjon ved Horten VGS i 2013.

Hvordan fungerer det analoge kameraet? Hva skal jeg huske på?

Les mer om det her.