Path arrow Utforsk museet Path arrow Arrangementer Path arrow Fotografiets dager Path arrow May-Irene Aasen - Årets festivalutstiller på Fotografiets dager

May-Irene Aasen - Årets festivalutstiller på Fotografiets dager

«Gutta» er en tidsreise inn i en annen tid og et unikt innblikk i Norges kanskje mest legendariske rockeband gjennom tidene.

«Ja, så sitter vi her igjen/Og venter på at noe skal skje/Hjertet blir kaldt/Mens ølet blir varmt/Og vi begynner å få litt vondt for å le»

 

Det er mange som fotograferer band på veien. Men May-Irene Aasen gir oss det sjeldne blikket fra innsiden. Som eneste jente i bandet er det gjennom hennes øyne vi ser Joachim "Jokke" Nielsen, Petter Pogo, Håkon Torgersen, Waldemar Hepstein, Trygve Johansen, Lars Lothe og Christian Ellingsgård, i tillegg til manager Haavard Hansteen og Christopher Nielsen som tegnet alle platecoverne og tegneseriene til albumene. Selv dukker hun opp på enkelte bilder, da er det «en av gutta» som har lånt kameraet hennes og er fotograf.

© May-Irene Aasen, Jokke & Valentinerne-plakat, Trondheim, 1992

 

«Og det er ingen andre her enn meg/Det er ingen andre her enn meg/Det er ingen andre her enn meg som puster»

 

Bandet har en kultstatus, både på grunn av stor kommersiell suksess, men også fordi særlig tekstene oppnådde kritikernes gunst. Møter man de folkekjære låtene for første gang, er inntrykket at det bare handler om fyll, dop og fest. De lystige melodiene til Jokke & Valentinerne har vært soundtracket til mange norske vorspiel. Og nachspiel. Men gir man tekstene en ekstra lytt, finner man fort at det også handler om dypt kameratskap og mennesker som lever et tungt liv drevet av rus og indre problemer.

 

© May-Irene Aasen, Joachim Nielsen og publikum, Horten, 1991

«Jeg er redd/Hvor er det vi har tenkt oss hen»

 

May-Irene Aasen var trommisen i bandet som ga musikk til en hel generasjon. Men samtidig har hun alltid vært fotograf, utdannet ved Sogn Vgs og Fatamorgana i København. Parallelt med musikerkarrieren, har hun dokumentert livet med gutta på veien. Kameraet var alltid med, og hun har et blikk som kan sammenlignes med Robert Frank og hans bilder av folk som utforsker samfunnets randsoner.

© May-Irene Aasen, Joachim Nielsen, på monitor under innspillingen av musikkvideoen Paranoid, 1989

 

«For en artig fyr, for en morsom humor/Man kan alltids håpe at den føflekken er en tumor/For en herlig gjeng/For et lystig lag/For en herlig by/For en gjennomført jævlig dag»

   

På Fotografiets dager får May-Irene en egen utstillingscontainer der hun viser et utvalg analoge kopier av bildene som finnes i boka «Gutta - På veien med Jokke & Valentinerne». Samtidig får vi et innblikk i prosessen med å lage den folkekjære fotoboka, med håndlagde dummies som ikke før har vært vist. Her ser vi May-Irenes egne notater og forslag til utforming av boka. Bildene på veggene er trykkoriginaler som ikke tidligere har vært utstilt, i tillegg til enkelte digitale kopier.

© May-Irene Aasen, Joachim Nielsen og Petter Pogo, Backstage i Tromsø, 1991

 

Preus museum ser på May-Irene Aasen som en svært viktig musikkfotograf. Hun er dypt engasjert i musikk som kunstnerisk uttrykk gjennom sitt virke som fotograf og gjennom samarbeidet med Galleri MAP. I tillegg har hun et nært forhold til Horten, blant annet gjennom mange konserter på Bromsjordet, og på Kanalrock. Musikkfotografi er underrepresentert i Preus museums samling, og en sjanger som fortjener å bli tatt på alvor. Gjennom hele sin karriere har May-Irene vist et tydelig engasjement for feltet. Hennes dokumentasjon av en generasjon og en kultur er viktig å ta vare på for ettertiden. Hva er vel mer essensielt for et museum, enn gamle historier som alle har hørt fra før?

© May-Irene Aasen, Joachim Nielsen, Mølen, 1983

Fotografiets dager

Utstillingen vises i en 20 fots container på Fotografiets dager 17. -19. august 2018. 

Utstillingens åpningstider: 

Fredag 15.00 - 20.00 (Åpent lenger ved behov)
Lørdag 10.00 - 20.00 (Åpent lenger ved behov)
Søndag 11.00 - 17.00

© May-Irene Aasen, Joachim Nielsen, 1989.